Hvad gør vi når internettet er nede - Cloud Nødberedskab

I forbindelse med anvendelse af online services, såsom Google Apps, Office 365, Azure, Amazon AWS, adgang til en hosted vCloud, VPS osv. bør man huske at indtænke nødberedskab, og sikre at man har givet tilfredsstillende svar på følgende spørgsmål:

  1. Hvad gør vi når servicen er utilgængelig?
  2. Hvordan kommunikerer vi udenom servicen?
  3. Har vi alternativ adgang til vores data?
  4. Har vi et basalt nødsystem så vi kan klare os?
  5. Hvor længe kan vi klare os uden servicen?
  6. Hvordan kommer vi tilbage til normaldrift?

Dette er selvfølgelig også spørgsmål man bør have svar på, hvis man driver sin egen interne IT eller får andre til at drive sin IT for sig.

En hjørnesten i IT nødberedskab har altid været backup, udfra devisen at kan vi genskabe data kan vi genskabe servicen. Et oplagt spørgsmål bliver derfor, bør dette også indtænkes når man bruger en cloud service?

Kan vi ikke regne med stort set altid at have adgang til cloud services?

Historisk set har backup været med til at sikre at vi kan:

  • Genskabe system ved komplet nedbrud
  • Genskabe data ved system fejl/data korruption
  • Genskabe data ved input fejl
  • Genskabe data ved sabotage

Office 365 eksempel

Hvis vi kigger på Office 365 og sammenholder dette med denne liste kommer vi frem til:
Microsoft garanterer at de kan genskabe servicen i et af deres øvrige data centre hvis det datacentre hvorfra jeres Office 365 drives går ned. De kan dog ikke garantere dette i tilfælde af at flere af deres datacentre går ned. Dette vil dog for langt de fleste virksomheder stadig være en højere sikkerhed for at servicen kommer op igen hurtigere end de selv ville kunne etablere. Der vil dog kunne være et mindre datatab på mellem 1 og 30 minutter.
Microsoft vil også kunne lave nødrestore ved visse system fejl. Deres systemer modvirker dog ikke data korruption.
Hvis du overskriver eller sletter data i Office 365 er du også kun beskyttet i begrænset omfang - og maks i 30 dage.
Naturligt nok har Microsoft ingen særlig beskyttelse mod sabotage.

Konklusionen i forhold Office 365, i forhold til spørgsmålet om man behøver backup, vil derfor afhænge af om man kan leve med ovenstående risici, og hvor stor værdi det har at have en forsikring mod ovenstående.

Har du brug for hjælp til udarbejdelse af nødberedskab så lad os assistere - vi kan hjælpe med nødberedskab og backup til ovenstående og mange andre situationer. Kontakt os nu

 

Hvor længe beholder de forskellige cloud servicer egentlig jeres data?

Office 365 OneDrive retention Office 365 exchange online retention Office 365 Sharepoint retention Google Apps retention

Kilde til skemaer efolder