Du har måske set proaktiv service i en serviceaftale omkring IT drift eller IT support. Hvad betyder det egentlig?

Proaktiv service er, når service udføres aktivt "pro" (før)

Så bliver det naturlige spørgsmål, hvordan kan man udføre service før?

Svaret ligger i at inden for IT, så arbejder man med computere og servere som man hele tiden kan måle på. Ved at definere bestemte kriterier som man måler på, kan man sætte det i system sådan at IT support får advarsler når en maskine ser ud til at udvikle et problem. Her er nogle eksempler på hvilke kriterier der kan udløse en meddelelse til IT support:

  • En maskine er ved at løbe tør for diskplads
  • Antivirus er holdt op med at køre på maskinen
  • Netværksforbindelsen til maskinen er afbrudt
  • Maskinen har ikke kørt sine opdateringer
  • Computeren kører med næsten fuld brug af sin kraft i drift tiden

Alle ovenstående kriterier er tegn på at der er, eller snart vil gå noget galt for brugeren på den maskine. Men i stedet for at vente på at brugeren opdager det, så kan man med moderne IT support systemer få en advarsel og IT support kan tage fat i den pågældende maskine og håndtere problemet før det koster arbejdstid.

Proaktiv service er altså IT support før brugerne bliver stoppet af problemet

Det kræver til gengæld at IT drift og support leverandøren har investeret i et system, som kan holde øje med jeres maskiner og sat det op så de får advarsler når en maskine viser tegn på at udvikle et problem.

I kan spørge jeres IT drift eller support leverandør om de kan levere proaktiv service.

 

Hos Mikla IT har vi investeret i en fuld service og support løsning, så vi kan levere et højt serviceniveau og løse problemerne før de skaber spildtid i virksomheden. Vi benytter blandt andet vores monitorerings-system til at lave IT analyser for virksomheder.

Få en gratis IT analyse - kontakt os, så vi kan aftale et passende tidspunkt.

I er altid velkomne til at kontakte os på tlf. 36 94 83 72 og I kan læse mere om vores IT support her.