Windows-10-feature-2-672x372På næsten daglig basis, har Microsoft fået klager fra brugerne i forbindelse med bugs i deres seneste opdatering til Windows 10. Blandt de først spottede bugs, var usædvanlig høj CPU forbrug efter opdateringen.

I kølvandet kom lydproblemer, problemer med netforbindelse og sågar orange skærme. Nu topper kaosset så af med endnu en omgang klager over højt CPU forbrug i Windows 10 efter installeringen.

Microsoft har bekræftet problemet, der kan forårsage høj CPU-brug på bestemte systemer.

Ifølge virksomheden kan nogle af Input Method Editor (IME) direkte fejle eller resultere i høj CPU-brug. Dette problem påvirker hovedsageligt systemer med kinesisk forenklet (ChsIME.EXE) og kinesisk traditionel (ChtIME.EXE) med Changjie / Quick-tastatur, som underligt nok kan påvirke processoren.

Som Microsoft selv omtaler:

Some Input Method Editor (IME) may become unresponsive or may have high CPU usage. Affected IMEs include Chinese Simplified (ChsIME.EXE) and Chinese Traditional (ChtIME.EXE) with Changjie/Quick keyboard.

Affected platforms:

Client: Windows 10, version 1903; Windows 10, version 1809; Windows 10 Enterprise LTSC 2019; Windows 10, version 1803; Windows 10, version 1709; Windows 10, version 1703; Windows 10 Enterprise LTSC 2016; Windows 10, version 1607

Server: Windows Server, version 1903; Windows Server, version 1809; Windows Server 2019; Windows Server, version 1803; Windows Server, version 1709 ; Windows Server 2016

In order to fix this bug, you’ll have to follow this guide

Select the Start button and type Services.

Locate Touch Keyboard and Handwriting Panel Service and double click on it or long press and select Properties.

Locate Startup type: and change it to Manual

Select Ok

The TabletInputService service is now in the default configuration and IME should work as expected.

Som altid frigiver Microsoft en rettelse til denne fejl i en kommende Windows 10 opdatering. Desværre er der ingen informationer om, hvornår en officiel rettelse kommer.

 

Hos Mikla IT ville vi have testet for fejl før udrulning af en ny opdatering, og vi ville have spottet diverse fejl på forhånd, så vores kunder ikke ville blive udsat for disse bugs.

Kontakt os idag, hvis du også vil have vores hjælp til dine IT løsninger.